IPKW > Nieuws > Waterstofbussen in Gelderse dienstregeling Keolis presteren uitstekend

Waterstofbussen in Gelderse dienstregeling Keolis presteren uitstekend

De twee waterstofbussen rijden comfortabel, zijn zuinig en continu inzetbaar

De twee waterstofbussen van OV-bedrijf Keolis functioneren uitstekend. Dat blijkt uit een evaluatie van de inzet van de bussen over de periode september 2018 tot maart 2020. Vervoerder Keolis rijdt al vanaf 2017 met een waterstofbus in de dienstregeling. In juni 2018 kwam er een tweede waterstofbus bij. Gedurende die hele periode waren de bussen continu inzetbaar omdat ze nauwelijks onderhoud of reparaties vergen. Het waterstof verbruik is laag. Dankzij het lage verbruik en de lage onderhoudskosten zijn de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar met bussen die op diesel of aardgas rijden, maar de waterstofbussen zijn nul-emissie bussen. Zowel de passagiers als de chauffeurs vinden de bussen zeer comfortabel.

René Nekkers, concessiemanager bij Keolis: “De bussen voldoen prima en wij zien vooral voor de lange afstanden een goede toekomst voor waterstofbussen.”

De bussen worden door Keolis ingezet op stadslijnen in Apeldoorn en op langere regionale buslijnen naar Zwolle, Harderwijk, Amersfoort, Ede en Barneveld. De bussen hebben een actieradius van 460 kilometer en rijden per dag tussen de 270 en 440 kilometer. De inzet in de dienstregeling is bedoeld om meer praktijkervaring op te doen met het rijden, tanken en onderhouden van waterstofbussen.

De brandstofcelsystemen in de beide bussen zijn afkomstig van IPKW’er HyMove, dat deze systemen ontwikkelt en produceert. In de praktijk hebben de brandstofcelsystemen in de Keolis-bussen bewezen zeer efficiënt en betrouwbaar te zijn. Het verbruik is 6,1 kg waterstof per 100 km, wat 30% minder is dan bij waterstofbussen met systemen van andere leveranciers. De bussen zijn 96% van de tijd inzetbaar. De gemiddelde kosten per kilometer zijn vergelijkbaar met die van diesel- en aardgasbussen.

Door de inzet in de dienstregeling is Keolis tot de conclusie gekomen, dat de waterstofbussen met HyMove-brandstofcelsystemen probleemloos in het openbaar vervoer kunnen worden gebruikt. Dankzij hun flexibele inzetbaarheid hoeft de dienstregeling niet te worden aangepast en door hun hoge actieradius en korte tanktijden zijn de waterstofbussen een prima alternatief voor diesel- of CNG-bussen, en met als grote verschil dat er geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen is.

Het project met de waterstofbussen is onderdeel van de OV-concessie voor de Veluwe. Bij het project zijn OV-bedrijf Keolis, ZETT, HyMove en de provincie Gelderland betrokken. ZETT is een leasemaatschappij voor waterstofbussen voor het openbaar vervoer. Het bedrijf regelt de beschikbaarheid van de twee waterstofbussen tegen een vaste prijs per kilometer inclusief service, onderhoud en waterstofverbruik. HyMove is de leverancier van de brandstofcelsystemen, terwijl de provincie Gelderland zorgt voor de financiële en publieke ondersteuning.