IPKW > Nieuws > Duurzame oplossingen voor alledaags gebruik door studenten op IPKW

Duurzame oplossingen voor alledaags gebruik door studenten op IPKW

Vanaf het 2e studiejaar brengt een aantal studenten van de opleidingen engineering en automotive een groot deel van hun tijd door op IPKW. Daar werken zij in het 3e en in het 4e semester van hun opleiding aan projecten. Het vinden van duurzame oplossingen voor alledaags gebruik en samenwerken met studenten van andere opleidingen staat hierin centraal.

Een projectgroep kan groot zijn en uit 15-20 studenten bestaan, maar er zijn ook opdrachten die met 2 tot 4 man/vrouw kunnen worden uitgevoerd. Soms zijn opdrachten nieuw, maar vaak ook borduurt een projectgroep voort op het werk van een eerdere studentengroep.

De studenten volgen de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en soms Automotive of Technische bedrijfskunde. Omdat Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Automotive bij de HAN ook in het Engels wordt gegeven, zijn er projectgroepen waarin Engels de voertaal is.

Uit de vele projecten die van september 2019 tot en met februari 2020 dit jaar lopen, pikken we er 3 uit, om in de schijnwerpers te zetten.

Project HPV: vervoer zonder brandstof of batterijen

 

Achterste rij, v.l.n.r.: Youp, Wisun, Joost, Jolien, Pete, Naichel, MacRobb en Tom voorste rij: Joshua, Joris en Thijs.

Achterste rij, v.l.n.r.: Youp, Wisun, Joost, Jolien, Pete, Naichel, MacRobb en Tom voorste rij: Joshua, Joris en Thijs.

HPV staat voor Human Powered Vehicle: een met menselijke spierkracht aangedreven voertuig. De aandrijving van een HPV kan elektrisch zijn, maar alle energie die daarvoor nodig is, moet door de gebruiker zelf worden opgewekt. Dus geen batterijen, geen brandstof, maar puur natuur.

Het ontwikkelen van een HPV is een behoorlijk omvangrijke klus. Vandaar dat liefst 16 studenten hieraan samenwerken. 4 studenten Industrieel Product hebben het ontwerp van de HPV gemaakt.

6 studenten Werktuigbouwkunde zijn verantwoordelijk voor de constructie: een zelfdragende carrosserie, die is opgebouwd uit 3D-geprinte delen. 6 studenten Elektrotechniek hebben de taken passend bij hun differentiatie verdeeld: het elektrisch systeem en de aandrijving worden ontwikkeld door studenten Industrial and Power Systems en de slimme user interface en het dashboard worden gemaakt door studenten Embedded Systems.

De opdrachtgever is ontwerper Michiel van der Kley, die bekend is als meubeldesigner en als ontwerper van de grootste 3D-geprinte betonnen fietsbrug ter wereld.

Met net 8 weken achter de rug en nog 16 voor de boeg tonen de studenten de HPV, zoals deze er nu bij staat.

Project Skid: de volgende stap

 

Kéke, Sancho, Jorg, Zoë, Jens, Timo, Nathan en Freek werken aan de meest ideale manier om de warmtepomp in het skid te plaatsen

Kéke, Sancho, Jorg, Zoë, Jens, Timo, Nathan en Freek werken aan de meest ideale manier om de warmtepomp in het skid te plaatsen

Nederland gaat van het aardgas af. Daarom moet in de nabije toekomst de verwarmingsinstallatie in veel woningen worden aangepast. Verwarmen met een warmtepomp ligt als alternatief voor de hand. Opdrachtgever Ordelman & Dijkman Installaties wil een unit ontwikkelen die in de werkplaats op maat wordt geassembleerd: met warmtepomp, warmtewisselaar, leidingen, regelsystemen en alles wat erbij hoort. De complete installatie wordt daarna op de bouwplaats in 1 keer onder het dak van de nieuwbouw- of renovatiewoning getild. Zo’n kant-en-klare unit heet een skid. Eenmaal op zijn plek worden de leidingen van de installatie aangesloten op de leidingen in de woning.

Ordelman & Dijkman zet studenten in voor de ontwikkeling van het skid. Op dit moment werken 2 groepen aan de meest ideale manier om de warmtepomp in het skid te plaatsen. Enkele studenten onderzoeken of en hoe de huidige warmtepomp met dezelfde hoofdcomponenten opnieuw kan worden gebouwd, maar dan met een aangepaste vormgeving. De anderen doen onderzoek naar de communicatie tussen de warmtepomp en de overige installatiecomponenten. Deze studenten bouwen voort op het werk van studenten die vorig schooljaar aan de basis van de ontwikkeling stonden.

De studenten uit beide projectgroepen staan samen op de foto. Zij studeren Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Elektrotechniek (ES en IPS) en werken in het Powerlab op IPKW aan hun project.

Project Wattsun: the next step

 

Ivo Bosman en Noura Alboushi Aldabbagh
Ivo Bosman en Noura Alboushi Aldabbagh

Tijdens zijn opleiding Industrieel Product Ontwerpen ontwikkelde Koen Olieslagers de Wattsun pop-up power en richtte hij zijn bedrijf Wattsun op, gevestigd in het Greenhouse op IPKW. De Wattsun pop-up power is een stapelbaar (modulair) batterijsysteem dat kan worden ingezet om locaties tijdelijk van stroom te voorzien. Denk aan festivalterreinen of bouwlocaties. Geen herrie, stank en CO2-uitstoot door dieselgeneratoren en geen lange kabels. De voordelen zijn duidelijk.

Dat was in 2015. Koen is nu terug bij de HAN, maar nu als zelfstandig ondernemer met een paar interessante onderzoeksopdrachten. Hij wil zijn batterijsysteem verder ontwikkelen.

Het HAN-Lectoraat Meet-  en Regeltechniek heeft de opdracht aangenomen en toevertrouwd aan studenten Ivo Bosman en Noura Alboushi Aldabbagh. Beiden studeren Electrical and Electronic Engineering, de Engelstalige variant van de bacheloropleiding Elektrotechniek en werken in het Powerlab op IPKW aan de volgende taken:

  • Onderzoek wat het optimale laad- en ontlaadsysteem is voor het bestaande Wattsun batterijsysteem;
  • Bepaal hoe je meerdere modulaire batterijsystemen op het net kunt aansluiten en hoe deze optimaal kunnen worden geregeld;
  • Bepaal welk type PV-paneel (=zonnepaneel) en laadsysteem het meest geschikt is voor off-gridtoepassing (dus los van het lichtnet) en het beste past bij het bestaande Wattsun-concept:modulair, draagbaar en plug & play.

 

Bron: han.nl