IPKW > Nieuws > Het verhaal achter de trein die al jaren ‘verstopt’ staat op IPKW

Het verhaal achter de trein die al jaren ‘verstopt’ staat op IPKW

Als je over Industriepark Kleefse Waard (IPKW) loopt heb je wellicht tussen de loodsen door, weleens een glimp opgevangen van de trein. Tientallen meters lang, geel met blauwe accenten. De complete passagierstrein is erheen gereden over de rails, waar hij nu nog staat. De trein is eigendom van Brandweer Trainingscentrum Kleefse Waard, dat ook op het terrein is gevestigd, als onderdeel van een oefendorp voor brandweer, bhv’ers en ProRail.

Compleet oefendorp

In een hal met een brandweerwagen zitten directeur Gert van de Weerd en Netty Doelitzsch, die bedrijfshulpverleningscursussen (BHV) geeft. Gert is een man met veel verhalen en een groot brandweerhart. Werkzaam geweest als postcommandant bij de vrijwillige brandweer in Renkum en bij de bedrijfsbrandweer van AKZO. Toen die in 2008 werd opgeheven, kreeg hij toestemming van de directeur om de trainingen uit te breiden. Ze begonnen met een oefencontainer met brandbestrijding en 150 cursisten per jaar, nu is er een compleet oefendorp (met geldautomaat om plofkraken te simuleren) en trainen er 2500 mensen per jaar.

ProRail oefent er met geënsceneerde ongevallen. Ook doen ze er hersporingsoefeningen, waarbij een ontspoorde trein weer op de rails moeten worden gezet. Brandweermensen leren er hun basisvaardigheden in de praktijk. In een container worden pallets in brand gestoken zodat het binnen 600-700 graden wordt. ,,De theorie beheersen ze al”, zegt Van de Weerd. ,,Maar het voelt heel anders als je het moet uitvoeren in een ruimte staat waar iets brandt.” In een andere container kunnen ze trainen op flash-overs, waarbij een brand plotseling veel feller wordt en overslaat.

Netty Doelitzsch geeft een korte rondleiding over het terrein, dat bijna als speeltuin voor hulpdiensten aanvoelt. Het oefendorp bestaat uit scheepscontainers, die anders neergezet kunnen worden voor elk denkbaar scenario. Achter een stapel containers ligt een complete turbine van een windmolen. In het midden van het dorp staat een vrachtwagen met een tank er achter, waar verkeersongevallen kunnen worden geoefend. En dan zijn er nog de NS-trein en twee ketelwagons, waar vloeistoffen in werden vervoerd.

Lees het hele artikel op gelderlander.nl