IPKW > Nieuws > Telekom wil 12.000 nieuwe laadpunten in Duitsland realiseren

Telekom wil 12.000 nieuwe laadpunten in Duitsland realiseren

Het Duitse telecommunicatiebedrijf Telekom wil 12.000 nieuwe oplaadstations voor elektrische auto’s realiseren in Duitsland. Interessant detail: het wil deze doelstelling behalen door bestaande distributiekasten om te bouwen tot oplaadstations. Hierdoor verdubbelt het aantal oplaadpunten in Duitsland.

Dit meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Wirtschaft.

De nieuwste generatie distributiekasten van Telekom zijn al uitgerust met een voeding, waardoor het bedrijf gemakkelijk een grote laadinfrastructuur kan aanleggen. Het doel is uiteindelijk om twee oplaadpunten op elk laadstation te installeren.

De eerste oplaadpunten zouden in april in gebruik worden genomen, maar inmiddels meldt het Duitse Automobilwoche dat de eerste laadpunten al actief zijn. Enkele honderden van deze oplaadpunten krijgen een laadsnelheid van 100 kilowatt (kW). Bij de overige laadpunten ligt de snelheid op 22 kW.

Boost voor Duits laadnetwerk
Volgens het National Platform for Electromobility (NPE) waren er aan het eind van 2017 ongeveer 11.000 openbaar toegankelijke oplaadpunten in Duitsland, waarvan 530 snellaadstations. Met de stijging van 12.000 nieuwe openbare oplaadpunten, verdubbelt het netwerk zich dus. Duitsland liep in vergelijking met andere Europese landen nog enigszins achter, maar dit plan kan het laadnetwerk een enorme boost geven.

Telekom wil voor hun laadnetwerk onder andere gebruik maken van het huidige ondersteuningsprogramma voor oplaadpunten van de overheid. Dit programma ondersteunt de bouw van 15.000 oplaadpunten met maximaal € 300 mln. Voorwaardes voor ondersteuning zijn onder andere dat de oplaadpunten openbaar zijn voor het publiek en groene stroom leveren.

Het Duitse energiebedrijf E.on heeft ook plannen voor een uitbreiding van het laadnetwerk in Duitsland. In 2020 wil E.on een ultrasnel laadnetwerk hebben aangelegd met zo’n 10.000 laadpunten.

Europese laadinfrastructuur
In Europa begint de laadinfrastructuur zich steeds beter uit te breiden. Allego kondigde begin dit jaar het project Mega-E aan, dat zich richt op het installeren van krachtige snelladers in Europa. In totaal gaat het om 322 laadpunten die over twintig Europese landen worden verdeeld. Andere voorbeelden van nieuwe Europese laadnetwerken zijn Ionity, een initiatief van autofabrikanten als BMW en Volkswagen, en Ultra-E, een samenwerking tussen Allego en verschillende autofabrikanten. Bij deze projecten gaat het vooral om snelladers die een vermogen hebben van 350 kW.

Bron: duurzaambedrijfsleven.nl