IPKW > Nieuws > HAN in Arnhem wil voertuig met beste van fiets en auto op de markt brengen

HAN in Arnhem wil voertuig met beste van fiets en auto op de markt brengen

Foto: Erik van ’t Hullenaar

Bekijk hier een korte reportage van De Gelderlander.

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) wil een voertuig op de markt brengen dat de positieve eigenschappen van een fiets en een auto combineert. Het moet lichter, kleiner en gestroomlijnder worden dan de (elektrische) vervoersmiddelen die al bestaan.

De HAN in Arnhem beschikt sinds kort over een speciaal team, met mensen van zes verschillende afdelingen van de school, dat onderzoek doet naar de vraag naar een zogenaamd Licht Elektrisch Voertuig (LEV). Daar zijn grofweg twee redenen voor: de onderzoekers en docenten zien ‘ontzettend veel interessant werk’ voor studenten in het project en zijn het erover eens dat er veel minder energie kan worden verbruikt op de weg.

“Menigeen rijdt nu in een auto van 1.200 kilo om een mens van 80 kilo te vervoeren. Dat is natuurlijk krankzinnig”, zegt onderzoeker Wijnand Zwart.

Zelf rijdt hij dagelijks in een soort zuinige, gestroomlijnde driewieler die op de snelweg een snelheid van 140 kilometer per uur kan halen. Het verbruik van zijn zelfgemaakte wagen bedraagt één liter op vijftig kilometer. De onderzoekers van de HAN verwachten dat in de komende jaren veel meer vergelijkbare voertuigen in het straatbeeld voorkomen. “Daar willen wij bij zijn”, meldt Toin Peters, een van de initiatiefnemers. Het doel is dat binnen nu en vijf jaar een eerste voertuig van de HAN in de verkoop kan.

Batterijen

Winst is voor ons niet belangrijk, wel dat onze studenten kunnen profiteren van het hele proces

HAN-onderzoeker Toin Peters

Hoe de LEV’s er precies gaan uitzien, is nog onduidelijk. De HAN analyseert momenteel de plussen en minnen van alle bestaande voertuigen die op een combinatie van een fiets en een auto lijken. De resultaten worden gebruikt voor de LEV’s die de hogeschool wil ontwikkelen. “Je zou kunnen denken aan een auto waarbij je door mee te trappen de snelheid reguleert.”

Elektrische auto’s als een Tesla zijn nu nog te duur voor veel mensen, beseffen de onderzoekers van de HAN. Volgens hen heeft dat voor een groot deel te maken met ‘grote, overbodige batterijen’ in die wagens. Omdat de voertuigen die zij willen maken veel minder gewicht en luchtweerstand hebben, is minder energie nodig voor vergelijkbare prestaties. ,,Dat betekent ook dat je een minder grote accu nodig hebt’’, vertelt Peters. “Wanneer je de batterijen in een auto vier keer zo klein kunt maken, kunnen de kosten ook vier keer zo laag zijn.”

Prijs

Een echte richtprijs voor de LEV’s is er nog niet. Wil je die onder de kosten van een kleinere auto als een Citroën C1 of een Fiat Panda houden, dan moet je vergelijkbare productieaantallen halen, stelt Peters. “En zeker zijn dat je een doelgroep hebt.” Hij denkt dat een LEV aantrekkelijk kan zijn voor mensen die elke dag veertig kilometer alleen rijden voor hun werk of voor gezinnen die twee auto’s hebben. “Zij kunnen straks kiezen voor een veel zuiniger en dus goedkoper alternatief.”

De HAN hoopt in mei de eerste resultaten van het onderzoek te kunnen presenteren. Vervolgens is het de bedoeling regionale bedrijven uit onder meer de fiets- en auto-industrie te binden. De eerste gesprekken worden al gevoerd. Welke rol de HAN bij de productie moet spelen, is nog onduidelijk. “Winst is voor ons niet belangrijk, wel dat onze studenten kunnen profiteren van het hele proces.”

Bron: gelderlander.nl