Consument: ‘Duurzaamheid moet gemakkelijk zijn’

Voorwaarden voor het nemen van duurzame maatregelen door consumenten zijn gemak, weinig kosten en bewezen nut.

Dat blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau SmartAgent MarketResponse (Samr) en Heartbeat Strategy onder ruim duizend consumenten. Van de respondenten denkt 13 procent dat hun eigen gedrag geen invloed heeft op het milieu. Toch past slechts ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten duurzame maatregelen toe in hun eigen leven.

Hierbij kiezen de meeste consumenten voor relatief gemakkelijk te nemen en bekende maatregelen. Zo zegt 79 procent afval te scheiden, 60 procent de verwarming lager te zetten en 51 procent korter te douchen. Slechts 29 procent reist bewust met het openbaar vervoer om het milieu te sparen en 12 procent maakt gebruik van zonnepanelen.

Op zoek naar gemak

“Consumenten zijn op zoek naar gemak. Ook als het gaat om duurzame maatregelen”, zegt Willem Brethouwer, directeur van Samr, in een persbericht. “Ze zien het nut van de maatregelen vaak niet in, en het kost te veel moeite om het in hun leven toe te passen. Hoe makkelijker het wordt gemaakt, hoe meer men geneigd is om milieubesparende maatregelen toe te passen.”

Zo is het kopen van lokaal geproduceerde (27 procent) of biologische producten (22 procent) een minder populaire maatregel, omdat de consument dit te duur vindt. Verpakkingsmateriaal vermijden blijft ook achter, omdat dit de consument ‘te veel moeite kost’.

Effect van duurzame maatregel

Behalve gemak en lage kosten, wil de consument ook weten wat het nut van een duurzame maatregel is. Zo wil ruim de helft van de ondervraagden eerst weten wat het effect van een maatregel is. Drie op de tien ondervraagden zijn daarnaast meer geneigd tot actie als de omgeving een duurzaam initiatief start.

Ondanks dat consumenten zelf niet al te veel duurzame maatregelen willen nemen, verwachten ze dat wel van bedrijven. Zo vindt 53 procent het belangrijk dat hun bank duurzaam belegt. Twee derde van de consumenten (64 procent) vindt het belangrijk dat de energieleverancier wind- of waterkracht levert.

Duurzame bank

Die verwachting richting bedrijven heeft volgens Brethouwer ook met gemak te maken. “Consumenten willen best duurzaam zijn, maar zonder al te veel moeite. Daarom kiezen ze bijvoorbeeld voor een duurzame bank.”

Dat gemak komt ook terug op het gebied van de gezondheid. “83 procent van de consumenten vindt het positief dat bedrijven producten met minder suiker of vet ontwikkelen. Dan hoeven ze daar zelf niet meer op te letten”, zegt de directeur. “Dat gemak is ook de reden dat 20 procent het gratis plastic tasje bij de supermarkt mist.”

Bron: duurzaambedrijfsleven.nl

< back