De lastige weg van beloftevolle startup naar succesvol bedrijf

In Gelderland barst het, oneerbiedig gezegd, van de startups. In mei vorig jaar presenteerde ‘Startup50 Gelderland’ een ranglijst met de vijftig beste startups van de provincie. Vraag is natuurlijk altijd of die bedrijven de opgaande lijn kunnen doortrekken. Wij vroegen, benieuwd als we zijn, aan de directeuren van twee in Arnhem gevestigde bedrijven uit die vijftig beste naar de laatste ontwikkelingen: Webtexttool en Alucha.

Startup: ALUCHA
Beslissend jaar
“Klopt”, reageert Hans Cool van Alucha, “we hebben nog maar weinig verdiend. De kost gaat nu eenmaal altijd voor de baat uit. We houden ons vast aan de wereldwijde markt die voor ons opengaat als deze machine op grote schaal in staat blijkt papierslib op een succesvolle manier te recyclen.”
Eerst even een lesje recyclen, gericht op de papierindustrie. Papier en karton kan worden hergebruikt. Maar papier en karton dat een paar keer is gerecycled, krijgt een steeds kortere vezel. Na zes of zeven keer recyclen is de vezel te kort om nogmaals te worden hergebruikt. Wat je dan krijgt is papierslib, dat gedroogd in containers wordt afgevoerd. Onbruikbaar verder voor wat dan ook.
Dat moet anders, duurzamer kunnen, dachten Hans Cool en zijn businesspartner Gijs Jansen. Ze kennen elkaar van de Technische Universiteit in Delft en deden samen een MBA in Spanje. Daar startten ze aansluitend ook een eigen bedrijf voor het recyclen van plastics.
Weer terug in Nederland doken ze in de technologie van de papierrecycling, met name papierslib. Samen met de Universiteit Twente werd onderzoek gedaan en ontstond het idee voor een nieuw soort reactor. Na het aanvragen van patent op het idee begon het echte werk.
Cool: “We willen toe naar een systeem dat de volledig reststroom van papier recyclet tot hoogwaardige, her te gebruiken grondstoffen. Een systeem waarvan iedere papierfabriek zegt: ja, dat is wat wij zoeken.”
Dat het idee van de Alucha-ondernemers veelbelovend is, kan worden afgeleid uit de bedrijven en organisaties die bij het project zijn ingestapt: het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Gelderland, Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) en, waarschijnlijk de belangrijkste, SCA, een van origine Zweeds papierbedrijf, dat wereldwijd opereert. In Nederland telt die onderneming momenteel 1.400 medewerkers, wereldwijd 44.000.
Cool: “Vooral dankzij de steun van SCA hebben we ons bedrijf flink kunnen opschalen. We zitten sinds vorig jaar niet meer in het laboratorium, maar hebben hier op de Kleefsewaard in Arnhem een eerste, grote pilotinstallatie gebouwd. Een mobiele versie, in een zeecontainer, die 100 kilo papierslib in een uur kan verwerken. De machine is sinds vorige maand klaar. Tot de zomer draaien we nu een testprogramma op de Kleefsewaard en in een fabriek van SCA in Cuijk.”
De verwachtingen zijn hooggespannen. Het ontwikkeltraject kende tot dusver nauwelijks tegenslag en alles wijst erop dat de machine gaat doen wat hij wordt geacht te doen. Met inmiddels zes medewerkers staat Alucha voor een beslissend jaar.
Cool: “We hebben het over iets innovatiefs, iets dat nog niet bestaat. Als de installatie werkt en de papierindustrie overtuigd raakt, kunnen we grote stappen zetten. Het is heel spannend. Ook omdat het hele traject aardig in de papieren loopt. Zeker zo’n anderhalf miljoen euro is ermee gemoeid. Geld dat zal moeten worden terugverdiend.

Startup: Webtexttool
De zoekmachines te slim af
Bij Google of een andere zoekmachine de branche intikken waarin jij actief bent, nog een tweede keyword, op ‘enter’ drukken en vervolgens binnen een fractie van een seconde een lijst op je scherm zien verschijnen met jouw bedrijf bovenaan. Het is de droom van veel ondernemers.
Je kunt natuurlijk lekker blijven dromen. Of geloven in de mooie woorden van je reclamemaker, die ‘precies weet’ hoe het werkt met zoekwoorden. Of toch liever vertrouwen op de webtexttool van het gelijknamige Arnhemse bedrijf, dat is gevestigd aan het Gele Rijdersplein? In het laatste geval gingen 16.000 bedrijven u voor. Een aantal waarop directeur Kyrill Poelmans van Webtexttool zich niet blind staart.
“We werken met een abonnementenmodel en willen graag meer abonnementhouders. Maar we beloven geen gouden bergen. Onze applicatie moet je zien als een goede aanvulling op de eigen webomgeving van een bedrijf.”
Poelmans trekt het graag wat breder. Hij legt uit: “Mijn compagnon Marcel Leeman en ik komen uit de online marketing en sales. We hebben bij grote bedrijven gewerkt als consultant. Ons beider ervaring is dat bedrijven mooie websites en applicaties hebben, maar dat de content het grote knelpunt is. En een mooie winkel waarin weinig is te vinden, trekt nu eenmaal geen bezoekers.”
Drie zaken komen samen, volgens Poelmans: de wensen van de ondernemer, de kwaliteit van de copywriter en het verlangen naar een hoge positie op lijsten van zoekmachines. “Die drie elementen ‘fitten’ gewoon meestal niet”, zegt Poelmans.
Zie hier de achtergrond van de oprichting van Webtexttool. Een tool ontwikkelen die websites opstuwt in de vaart der volkeren. In maart 2015 ging de eerste versie live. Het groepje testers breidde zich langzaam uit en de reacties waren positief. In augustus 2015 kwam de eerste officiƫle versie en eind van dat jaar alweer een vernieuwde versie. Vanaf begin 2016 werd de marketing rond het product opgetuigd en in de zomer vorig jaar kon een eerste, positieve tussenbalans worden opgemaakt.
Poelmans: “Onze conclusie was dat we investeerders nodig hadden om door te groeien en die hebben we gevonden. Zes om precies te zijn. We merken nu dat dat een bepaalde druk geeft, maar dat is niet erg. De investeerders hebben vooralsnog begrip voor het feit dat ontwikkelen tijd kost.”
Bedrijven met een abonnement hebben toegang tot een online-applicatie, waarmee de content van een website kan worden geoptimaliseerd. Tijdens het schrijven krijgen gebruikers ‘tips en trucs’, onder meer hoe je zoekmachines kunt ‘behagen’.
Poelmans: “Met de tool wordt het proces van het maken van goede content versneld en versimpeld, en je bespaart er geld mee. Je site wordt er altijd beter van en je behaalt dus altijd winst. Ook in de zin van dat je hoger komt in zoekmachines.”

Bron: OKArnhem Magazine 2e jaargang nr. 1

< back