Bedrijfsprojecten Engineering van start in Mobility Innovation Center

Voor studenten van de engineeringopleidingen van de HAN is het 2e studiejaar vliegend van start gegaan. Bij de 4 opleidingen staat dit hele jaar in het teken van multidisciplinair samenwerken aan bedrijfsprojecten.

Op de 1e echte studiedag van het nieuwe schooljaar werden de bedrijfsprojecten, veelal vraagstukken op het gebied van duurzame energie en mobiliteit, afgetrapt bij het Mobility Innovation Center (MIC) op IPKW in Arnhem. Het MIC is onderdeel van het Clean Mobility Center, dat als missie schone mobiliteit heeft.

Het MIC verbindt het onderwijs en praktijkgerichte onderzoek van de HAN met de behoefte aan innovatie- en business-development van het bedrijfsleven. Dat is uniek en belangrijk: het brengt het bedrijfsleven dichter bij de werknemers van de toekomst. Ook zorgt het voor uitwisseling van kennis waardoor het onderwijs beter kan beter inspelen op de behoefte van het bedrijfsleven.

De HAN stimuleert nieuwe hybride leeromgevingen, zoals dit Mobility Innovation Center via SEECE (het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise).

Studenten konden zich aan het einde van het vorige studiejaar inschrijven op een van de 43 projecten, om daar een half studiejaar lang aan te werken. Naast de colleges, zelfstudie en tentamens, die ondertussen ook gewoon doorgaan.  

Alles werkt samen
De projecten, waarvan een viertal verderop in dit artikel wordt beschreven, worden begeleid door HAN-docenten.De projectteams zijn steeds opgebouwd uit studenten van 3 engineeringopleidingen. Deze mix sluit aan op de latere beroepspraktijk, waarin je samen met andere (technische) disciplines ideeën ontwikkelt voor producten en innovaties, je planmatig werkt, taken moet verdelen en waarbij je als team goed moet communiceren met je eigen teamleden, je opdrachtgever, de gebruiker van het product en de omgeving.

Tientallen bedrijven en organisaties uit de regio hebben opdrachten aangedragen voor uiteenlopende actuele vraagstukken die zij hebben, met name op de zwaartepunten van de HAN als Health en Sustainable Energy & Environment. Deze samenwerking tussen HAN en beroepspraktijk past in het HAN-Instellingsplan 2016-2020 waarin de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld centraal staan. Een vertaling van deze visie naar de praktijk zie je terug in het nieuwe curriculum dat het instituut Engineering vorig studiejaar bij alle 4 engineeringopleidingen invoerde. Studenten werken hierin samen; met elkaar, in directe verbinding met organisaties uit de regio én met het onderzoek van de HAN-lectoraten.

Tijdens de startbijeenkomst maakten de studenten kennis met de contactpersonen van hun opdrachtgevers. Een hele dag lang werd intensief overlegd en informatie uitgewisseld, om de opdrachten zo scherp mogelijk op het netvlies te krijgen.

Clean Mobility Center
Het Clean Mobility Center richt zich op innovatieve oplossingen voor alle vormen van vervoer die te verduurzamen zijn: privaat, openbaar en goederenvervoer. Het kan daarbij gaan om het innoveren en/of efficiënter gebruiken van het voertuig, de benodigde infrastructuur en direct aan mobiliteit gerelateerde energie.

Daarbij wordt altijd gekeken naar de volledige waardeketen en daarmee dus ook naar integrale totaaloplossingen. Het Clean Mobility Center voorziet een mobiliteitswereld zonder vervuiling, congestie en ongelukken.

Seece richt zich op betrouwbare en betaalbare energie voor een duurzame wereld.

De Projecten
Uit de veelheid aan projecten, worden hieronder 4 projecten beschreven die een half jaar omvatten en die op dit moment bij het Mobility Innovation Center worden uitgevoerd. De gemene deler is: schone mobiliteit. 

Project 1: Koeltrailer Cargo combinatie
Greenolution levert 3-wielige Lightweight Electric Vehicles (LEV). De voertuigen zijn bedoeld om goederen in de stad te distribueren en hebben 2 wielen achter en 1 wiel voor. De trike kan gecombineerd worden met een aanhanger/trailer waarop een zelfkoelende box kan worden geplaatst. Lees verder ...

Project 2: Hogesnelheids LEV
Opdrachtgever Van Raam biedt mensen met een beperking duurzame en eigentijdse mobiliteit en is marktleider op het gebied van aangepaste fietsen. Het hele assortiment van Van Raam kan geleverd worden met elektrische trapondersteuning tot 25 km per uur. Van Raam wil onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om voor de doelgroep een speed pedelec (45 km/uur) met 3 wielen te bouwen. Lees verder ...

Project 3: Vijfwielig voertuig
Urban Arrow heeft een breed scala aan bakfietsen. Naast tweewielige familie- en cargofietsen heeft het bedrijf ook een 3-wielige Lightweight Electric Vehicle (LEV) ontwikkeld voor stadsdistributie met een laadvermogen tot 350 kg. Lees verder ...

Project 4: H2-Vuilniswagen
Het lectoraat Duurzame Energie is begin 2017 samen met het Lectoraat Automotive Research en 13 regionale bedrijven, de TU Delft, Stichting kiEMT en de Gemeente Arnhem een breed ingestoken project naar waterstoftechnologie gestart. Binnen dit project wil de Gemeente Arnhem graag weten of het mogelijk is om in Arnhem vuilniswagens op waterstof te laten rijden. Lees verder ...

Bron: han.nl

< zürrück