Augmented reality beleeft zijn GO-moment

Alleen wie de hele zomer onder een steen heeft doorgebracht, kan het ontgaan zijn dat Pokémon GO dé nieuwe rage op gamegebied is.

Het spel van Google spin-off Niantic vraagt van spelers dat ze locaties die gekoppeld zijn aan Google Maps fysiek bezoeken en daar met de camera van hun mobiele telefoon op zoek gaan naar virtuele beestjes uit een franchise voor kinderen (al is ook menig volwassene in de ban van het spel).

Dat laatste is de innovatie ten opzichte van Niantics eerdere spel Ingress, waarbij twee wereldwijde teams locaties konden ‘veroveren’ door er fysiek naartoe te gaan en dan handelingen te verrichten in hun app. Ook dat was ‘augmented reality’ (ar) in de zin van een virtuele laag over een bestaande werkelijkheid, maar Pokémon GO zet de stap naar een virtuele laag over werkelijke, live camerabeelden.

Helemaal nieuw is dat niet. Onder andere het Nederlandse Layar bood die mogelijkheid al eerder, maar die app kwam eigenlijk te vroeg. De mobiele hardware was nog niet klaar voor de hoge eisen aan de grafische verwerking. Pokémon is in grafisch opzicht niet zo ingewikkeld, zodat het spel ook op iets oudere telefoons zonder te veel haperingen te spelen valt.

Brede doorbraak

Nu de hardwarebeperkingen lijken weg te vallen, valt een stortvloed aan ar-applicaties te verwachten. Apple-topman Tim Cook kondigde eind juli alvast aan dat augmented reality een van de speerpunten wordt voor de technologie van het bedrijf, dat volgens sommige schattingen drie miljard dollar gaat verdienen aan Pokémon GO.

Naast ar-platforms voor de mobiele telefoon, lijkt ook de virtual reality-helm op doorbreken te staan. Facebooks Oculus Rift komt in september op de Europese markt. Microsofts HoloLens, een semi-transparante vr-bril, die beelden over de werkelijkheid projecteert, is sinds begin deze maand verkrijgbaar in de VS. Het Nederlandse Capitola VR haalde in juli de internationale pers door Pokémon GO geschikt te maken voor de HoloLens, zodat je de beestjes niet moest vangen door te vegen over het scherm van je mobieltje, maar door een handbeweging in de lucht voor je. Ook in het geval van de ar-brillen wijzen de voortekenen erop dat de technologie eindelijk volwassen genoeg is om een brede doorbraak te beleven.

Zoals wel vaker zijn spelletjes een ideale toepassing om de kinderziekten uit een technologie te halen, omdat consumenten wel bereid zijn ervoor te betalen, maar er geen grote problemen ontstaan als het een keer mis gaat.

Succes afhankelijk van bereidheid om samen te werken

Wanneer hardware en software in kracht toenemen, komen andere applicaties in beeld. Voor ingenieurs zullen dat onder andere geografische informatiesystemen zijn die over de werkelijkheid liggen. Momenteel worden volop applicaties ontwikkeld die bijvoorbeeld een industriële installatie met alle metadata op een scherm toont. De gebruiker moet nog wel de vertaalslag maken naar de realiteit om hem heen. Het ligt voor de hand dat dergelijke applicaties naar ar gaan, zodat de metadata direct op camerabeelden wordt geprojecteerd, op een scherm dan wel in een bril.

Of de potentie waargemaakt wordt, zal onder meer afhangen van de bereidheid samen te werken. De groei van Niantic werd aanvankelijk gehinderd doordat het alleen voor Android beschikbaar was en niet voor de iPhone. Die fout werd bij Pokémon GO niet opnieuw gemaakt. Maar een breed gedragen standaard voor de uitwisseling van ar-informatie bestaat nog niet.

Bron: technischweekblad.nl

< terug